Αρκετά συχνά συναντάμε παιδιά που φτάνει η ώρα να φοιτήσουν στο Νηπιαγωγείο, χωρίς να έχουν ασχοληθεί ως εκείνη τη στιγμή με δραστηριότητες που απαιτούν τη χρήση ψαλιδιού. Πόση σχέση έχουν λεπτή κινητικότητα και ψαλίδι; Κάποια ερωτήματα πιθανόν να απασχολούν τους γονείς και να τους κάνουν να φοβούνται στο να δώσουν στο παιδί τους ψαλίδι πριν τη φοίτησή του στο σχολείο.
-Εσείς διστάζετε να δώσετε στο παιδί σας ψαλίδι;
– Είναι απαραίτητο να έχει μάθει ένα παιδί πριν την Προσχολική ηλικία να χρησιμοποιεί ψαλίδι και εάν ναι γιατί;
-Πότε ξέρουμε ότι είναι η ώρα να δώσουμε στο παιδί μας ψαλίδι; ( με απαραίτητη ΠΑΝΤΑ την επίβλεψή μας;)
Λεπτή κινητικότητα και ψαλίδι
Το ψαλίδι δε βοηθά τα παιδιά μόνο να κόψουν . Είναι σημαντική δεξιότητα που τα παιδιά αρχίζουν να αναπτύσσουν σταδιακά από τα 3 έτη. Εξασκούν τη λεπτή κινητικότητα, δηλ. τα δάχτυλα και τη λαβή τους.
Απαραίτητες προϋποθέσεις για να ασκηθεί ένα παιδί με το ψαλίδι είναι οι εξής:
1. Θα πρέπει να κάθεται ανεξάρτητα ,χωρίς στήριξη.
2. Να έχει τον έλεγχο του κορμού του.
3. Να αρχίσει να δείχνει ότι το κυρίαρχο χέρι συνεργάζεται με το ανειδίκευτο
4. Να αρχίσει να δείχνει ενδιαφέρον για το ψαλίδι
Απλές ασκήσεις
που μπορούμε να βάλουμε στο παιδί, προκειμένου να του κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να το ενθαρρύνουμε να τα καταφέρει-μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων του-, είναι και αυτές: Βάλτε το να κόψει πλαστελίνη, χαρτί με λίγες γραμμές, χαρτιά από διαφημιστικά φυλλάδια, σφουγγάρι, πηλό, καλαμάκια κ.ά. αυξάνοντας σταδιακά το βαθμό δυσκολίας.
Τόσο το σκίσιμο με το χέρι, όσο και η χρήση ψαλιδιού αρέσει πολύ στα παιδιά και συντελούν στην άσκηση της λεπτής κινητικότητας. Στην αρχή, μπορούμε να το αφήνουμε να κόβει ακανόνιστα το χαρτί με το ψαλίδι και αφού κατακτήσει την κίνηση αργότερα να κόβει καθορισμένα σχήματα και λωρίδες.
Ποια είναι τα οφέλη για το παιδί από τη χρήση του ψαλιδιού;
1. Ενδυναμώνει τα χέρια του με τη χρήση του ψαλιδιού. Το να ανοίγει και να κλείνει το ψαλίδι βοηθά να εξασκεί τους μύες της παλάμης (λαβή μολυβιού και οδοντόβουρτσας ) και να μάθει να βάζει τα ρούχα του.
2. Βοηθά στον οπτικοκινητικό συντονισμό δηλ. στο συντονισμό χεριού και ματιών. Μαθαίνει να παρακολουθεί σε ποιο σημείο να κόψει και πού πρέπει να οδηγήσει το ψαλίδι.
3. Μαθαίνει να χρησιμοποιεί και τα δυο μέρη του σώματος. Όταν ένα παιδί κόβει με το ψαλίδι χρειάζεται να χρησιμοποιήσει και τις δυο πλευρές του σώματος , καθώς με τη μια πλευρά χρειάζεται να κρατήσει το ψαλίδι και με την άλλη να κρατήσει το χαρτί που κόβει.
4. Η χρήση του ψαλιδιού ενισχύει τη συγκέντρωση του παιδιού. Το ψαλίδι χρειάζεται την αμέριστη προσοχή του προκειμένου να κόψει σωστά. Η ικανότητα να παραμείνει συγκεντρωμένο ένα παιδί για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι απαραίτητη στην καθημερινή του ζωή.
Ας μη διστάζουμε λοιπόν, ως γονείς να “δώσουμε” στο παιδί μας ψαλίδι, να το απασχολήσουμε με δραστηριότητες που απαιτούν τη χρήση του, πάντα με τη σωστή επίβλεψη του ενήλικα. Έτσι, καλλιεργούμε τη σημαντική ικανότητα της λεπτής κινητικότητας με στόχο τη φυσιολογική ανάπτυξη και αυτοεξυπηρέτησή του παιδιού, ενισχύοντας και χτίζοντας την αυτοπεποίθηση και αυτονομία του αυριανού ενήλικα.
Στην ανάρτηση Πολύχρωμα και πρωτότυπα ψαράκια μπορείτε να βρείτε μια χρήσιμη και δημιουργική δραστηριότητα που καλλιεργεί την λεπτή κινητικότητα των παιδιών και μπορούμε να την κάνουμε πράξη τόσο στο σχολείο, όσο και στο σπίτι.