Οι καλοκαιρινές διακοπές πλησιάζουν και πλέον τα παιδιά θα έχουν πολύ χρόνο στη διάθεσή τους για κάθε είδους δραστηριότητες. Ανάμεσα σε όλα τα άλλα που θα ασχοληθούν κατά το διάστημα της θερινής ανάπαυλας, εμείς ως γονείς μπορούμε να βρούμε τον πολύτιμο χρόνο για να διαβάσουμε χαλαρά μαζί τους βιβλία και να παίξουμε με αυτά. Παίζουμε με τα βιβλία στις διακοπές και όχι μόνο…. λοιπόν!!! με πολύ απλούς, ενδιαφέροντες και ανέξοδους τρόπους, όπως θα δείτε παρακάτω, φέρνοντας τα παιδιά κοντά στα βιβλία, κάνοντάς τα να τα αγαπήσουν και να τα κάνουν μέρος της καθημερινής τους ζωής. Πώς θα γίνει αυτό, όμως;
Έχει σημασία να επιλέξουμε τα βιβλία που είναι κατάλληλα για την ηλικία των παιδιών, ώστε το περιεχόμενό τους να ανταποκρίνεται στο γνωστικό επίπεδο του παιδιού και στα ενδιαφέροντά του.
Παίζουμε με τα βιβλία στις διακοπές και όχι μόνο…
Ιδέες για παιγνίδια που μπορούν να ακολουθήσουν μετά την αφήγηση ενός βιβλίου και να δώσουν ξεχωριστή αξία στο χρόνο που αφιερώσαμε είναι και αυτές που ακολουθούν:
1. Παρατηρήστε το εξώφυλλο του βιβλίου πριν την ανάγνωσή του. Ζητήστε από το παιδί να σας πει τι νομίζει ότι θα λέει, ποιος να είναι ο πρωταγωνιστής κ.λπ.
2. Μάντεψε τον τίτλο. Πριν διαβαστεί η ιστορία και βλέποντας το εξώφυλλο ζητάμε από τα παιδιά να μαντέψουν τον τίτλο. Μετά βλέπουμε αν οι τίτλοι που επιλέξαμε αντιπροσωπεύουν το παραμύθι, συζητάμε μαζί τους για διαφορετικές επιλογές κ.λπ.
3. Παίξτε τους διαλόγους των ηρώων. Συνήθως η ιστορία ενός παραμυθιού προσφέρεται για ανάπτυξη διαλόγων με συμμετοχή της φαντασίας των παιδιών.
4. Με αντικείμενα του σπιτιού και με τα παιγνίδια των παιδιών φτιάξτε το σκηνικό για ένα περιστατικό της ιστορίας (Δεν πειράζει αν το σπίτι αλλάξει για λίγο μορφή. Συμφωνείστε με τα παιδιά ότι η τακτοποίηση είναι μέρος αυτού του παιχνιδιού).
5. Παιχνίδια συνειρμών. Λέμε στα παιδιά μία λέξη και τους ζητάμε να πουν όποια σχετική τους έρχεται στο μυαλό.
6. Αν ήμουν κάποιος άλλος. (Π.χ. Η Κοκκινοσκουφίτσα, πώς θα διακοσμούσα το δωμάτιο μου;).
7. Τα ονόματα των ηρώων. Σχολιάζουμε μαζί με τα παιδιά τα ονόματα των ηρώων. Τους ζητάμε να φτιάξουν ονόματα για τους δικούς τους ήρωες.
8. Παραλείποντας λέξεις ή φράσεις (π.χ. Μια φορά κι …, ένα βατραχάκι πρασινούλη σαν …) ζητάμε από τα παιδιά να συμπληρώσουν.
9. Σταματάμε πριν τελειώσει το βιβλίο και ζητάμε από τα παιδιά να δώσουν το δικό τους τέλος στην ιστορία. Μετά διαβάζουμε και το τέλος που δίνει ο συγγραφέας.
10. Μάντεψε ποιος είμαι. Βάζουμε με το μυαλό μας έναν ήρωα και με 10 ερωτήσεις ζητάμε από τα παιδιά να προσπαθήσουν να τον αναγνωρίσουν.
11. Φαντάσου την ιστορία. Δίνουμε στα παιδιά έναν τίτλο και μαντεύουν την ιστορία (π.χ. Ο καλόκαρδος λύκος).
12. Από ποιο γράμμα αρχίζει το όνομα του ήρωα; Βρίσκουμε λέξεις, αντικείμενα με το ίδιο γράμμα και τα γράφουμε σε ένα χαρτόνι σε συνεργασία με τα παιδιά.
13. Μιλάμε για τα συναισθήματα, για το πώς νιώθουμε εμείς, αλλά και οι ήρωες των βιβλίων .
Στο τέλος της αφήγησης ας τα αφήσουμε ελεύθερα να δημιουργήσουν με ό,τι υλικά διαθέτουν αυτοσχεδιάζοντας: να σκίσουν, να κόψουν, να κολλήσουν, να βάψουν, να χτίσουν, να παίξουν, να χαρούν, να δραματοποιήσουν παίζοντας παιγνίδια ρόλων,
να ωφεληθούν από τα ερεθίσματα που έχουν λάβει από τους θησαυρούς και τη μαγεία των βιβλίων.
Μπορείτε ΕΔΩ να διαβάσετε το άρθρο Ποια είναι τα καλύτερα εκπαιδευτικά παιγνίδια; όπου θα ανακαλύψετε γιατί οι γονείς θα πρέπει να αναζητούν παιχνίδια που «γεννούν» τη δημιουργικότητα, το διαπροσωπικό και το φανταστικό παιχνίδι.